Páteční kázání 7. 3. 2025 (7. ramadán 1446 h)                                                    

Očista duše jako jeden z cílů půstu

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.

Nejvznešenějším plodem uctívání je očista duše a současně je to ten nejvyšší cíl. Uctívání nejsou jen rituály, které jsou vidět, jako je sklonění se nebo pokleknutí, či pronášení určitých formulek, anebo vyčerpávající půst či velká pouť náročná pro tělo, ale je to víra rozlévající se v srdci, duchovno povznášející duši na stupně neposkvrněné, nezkalené čistoty.

Všemohoucí Alláh praví: „Ber ze jmění jejich almužnu, kterou je očišťuješ a ospravedlňuješ!“ (9:103) Ujišťuje, že nejvyšším stupněm uctívání je bohabojnost a očista: „K Alláhovi nedospěje ani maso jejich, ani krev jejich, ale dospěje k Němu bohabojnost vše.“ (22:37)

Jedním z nejvýznamnějších způsobů uctívání, kterým lze dosáhnout očisty duše, je půst. Všemohoucí Alláh, chvála Mu, praví: „Vy, kteří věříte, předepsán vám jest půst, tak jako byl již předepsán těm, kdož před vámi byli – snad budete bohabojní!“ (2:183) Alláh předepsal půst jako prostředek k očistě duše od špatných mravů, aby se oprostila od lačnění, které vede ke zkaženosti.

Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – poukázal na zvláštní význam ramadánu takto: „Jakmile přijde ramadán, jsou otevřeny brány Ráje a uzavřeny brány Pekla a ďábel a zlí démoni jsou spoutáni řetězy.“ Díky tomu je půst ideálním prostředím pro posilování odhodlání a potlačení lačnění.

Půst nedává v duši prostor ďáblovi, jak vysvětluje Ibn al-Qajjim – nechť je k němu Alláh milosrdný: „Půst má zázračný vliv na uchování vnějších částí těla i vnitřní síly, na jejich ochranu před škodlivými věcmi, které by jim mohly uškodit. Půst vrací duši i částem těla jejich čistotu a zdraví.“

Imám Kamál ibn al-Hammám se zmiňuje o tom, že půst potlačuje chtíč části duše nabádající ke špatnosti a očišťuje všechny části těla. Proto Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Půst je štít.“ Tedy štít chránící před hříchem na tomto světě a před Ohněm pekelným na Onom světě.

Cílem však není jen zdržet se jídla a pití, ale znamená to vystříhat se veškeré neposlušnosti či špatných mravů. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Když člověk nepřestane říkat lži a řídit se jimi, nemá pro Alláha smysl, aby se vzdal jídla a pití.“ To potvrzuje, že opravdový půst je tehdy, když se části těla i duše zdrží všeho, co je zakázané.

Ramadán je zastávkou v roce pro obnovení úmluvy s Alláhem a očištění duše. Je to měsíc Koránu, který Alláh popisuje těmito slovy: „… měsíc ramadán, v němž Korán byl seslán jako vedení správné pro lidi a jako vysvětlení tohoto vedení i jako spásné rozlišení.“ (2:185) Proto je nutné, aby muslimové využili tohoto měsíce k sebevzdělávání a zpytování svědomí.

Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – pronášel tuto prosebnou modlitbu: „Ó Alláhu, dej mé duši bohabojnost, očisti ji, neboť jsi ten, kdo ji nejlépe očišťuje, jsi jejím ochráncem i pánem.“ (podle Muslima)

Vynakládejte tedy v ramadánu co největší úsilí na očistu duše pomocí prosebných modliteb a činů poslušnosti. Vězte, že očista duše je cestou k záchraně a ke štěstí na tomto i na Onom světě.