Ramadán není jen měsícem půstu. Je to čas hlubokého ztišení, duchovní obnovy a sebepoznání. Není to pouze zdržení se jídla a pití, ale skutečná očista duše. Jak píše velký učenec Imám Abú Hámid al-Ghazálí (1058–1111) ve svém slavném díle Iḥyāʾ ʿulūm ad-dīn (Oživení náboženských věd), půst není jen fyzická disciplína, ale cesta k Bohu skrze očistu smyslů, mysli a srdce.

Tři úrovně půstu podle al-Ghazálího

V knize Asrár al-Ṣawm (Tajemství půstu) al-Ghazálí popisuje tři různé úrovně půstu:

  1. Obecný půst (Ṣawm al-ʿUmúm) – to je základní forma, kterou vykonává většina muslimů: zdržení se jídla, pití a pohlavního styku od úsvitu do soumraku.
  2. Zvláštní půst (Ṣawm al-Khuṣūṣ) – kromě fyzického půstu se věřící zdržuje hříchů smyslů: neslyší, neříká ani nevidí nic, co by ho odvádělo od Boha.
  3. Nejzvláštnější půst (Ṣawm Khuṣūṣ al-Khuṣūṣ) – půst srdce, při kterém se věřící odpoutává od světa a plně se soustředí na Boha, osvobozen od všech rušivých myšlenek a žádostí.

Al-Ghazálí varuje, že pokud člověk omezuje půst pouze na první úroveň, míjí skutečný cíl této duchovní praxe.

Šest podmínek skutečného půstu

Podle al-Ghazálího nestačí jen fyzická zdrželivost. Skutečný půst vyžaduje kontrolu nad všemi aspekty člověka:

  1. Oči – Brána do srdce: „Nechť tvé oči neulpívají na tom, co je zavrženíhodné, protože pohled je jako šíp do srdce.“
  2. Jazyk – Strážce moudrosti: „Vyvaruj se lží, pomluv, sporů a zbytečných slov.“
  3. Uši – Brána k pravdě: „Neposlouchej nic, co by bylo hříšné, neboť ten, kdo poslouchá pomluvy, je jako ten, kdo je šíří.“
  4. Ruce a nohy – Nástroje spravedlnosti: „Nechť tvé ruce nepáchají nespravedlnost a tvé nohy nekráčí k ničemu zakázanému.“
  5. Žaludek – Míra umírněnosti: „Nasycení po západu slunce až k přejedení ničí požehnání půstu.“
  6. Srdce – Sídlo božské blízkosti: „Po každém půstu by měl člověk žít v pokorné nejistotě, zda byl jeho půst přijat, protože pýcha ruší vše.“

Půst jako cesta k Bohu

Al-Ghazálí zdůrazňuje, že půst je jednou z nejvyšších cest k Bohu, protože očišťuje tělo, mysl i ducha. Citoval proroka Muhammada (صلى الله عليه وسلم):
„Půst je štít.“ (Sahíh al-Buchárí)
To znamená, že chrání člověka před pekelným ohněm a posiluje jeho vůli.

Ale půst má smysl pouze tehdy, pokud se člověk skutečně snaží proměnit své srdce. Jak říká al-Ghazálí:
„Pokud se někdo během půstu nevyhne lži a špatnému chování, Bůh nepotřebuje, aby se zdržoval jídla a pití.“

Skutečný Ramadán tedy není jen měsícem hladu a žízně, ale obdobím proměny. Nejde jen o tělo, ale o mysl a srdce. Kéž bychom všichni v tomto požehnaném měsíci dosáhli i naplnění duše. A Alláh ví nejlépe.