Páteční kázání 19. 9. 2025 (27. rabi´al-awwal 1447 h)                                                    

Odpovědnost – cesta ke spáse, klíč ke štěstí

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.

Alláh pravil: „A objevila se na pevnině i na moři spoušť za to, co ruce lidí způsobily, aby jim Alláh dal okusit část z toho, co si vysloužili – snad se obrátí.“ (Korán, 30:41).

Alláh stvořil svět v dokonalém řádu a harmonii. Nerosty, rostliny i zvířata žijí podle zákonů, které jim On určil. Jen člověk se stal výjimkou, protože mu Alláh daroval rozum a odpovědnost. Avšak místo vděčnosti se často chová lehkovážně a narušuje rovnováhu.

Alláh jasně ukazuje, že rozdíl mezi člověkem a ostatním vesmírem spočívá právě v této odpovědnosti. Alláh pravil: „Nabídli jsme břemeno víry nebesům, zemi i horám, ale ony odmítly je nésti a zalekly se ho; a vzal je na sebe člověk – ač byl nespravedlivý a nevědomý.“ (Korán, 33:72).

člověk nemůže nést odpovědnost – malou ani velkou – bez nejpodstatnější podmínky, a tou je znalost. Protože Alláh obdaroval člověka rozumem, je prvním předpokladem odpovědnosti právě poznání. Proto není divu, že islám ostře rozlišuje mezi těmi, kdo vědí, a těmi, kdo nevědí. Alláh pravil: „Zeptej se, Jsou si rovni ti, kdož vědí, s těmi, kdož nevědí?‘ Však připomenou si to jen ti, kdož rozmyslem jsou nadáni.“ (Korán, 39:9).

A není divu ani to, že cesta hledání vědění je nejkratší cestou k Ráji. Posel Boží (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) řekl: „Tomu, kdo se vydá na cestu s úmyslem získat znalost, Alláh usnadní cestu do Ráje.“ (al-Buchárí).

Jednou z největších odpovědností, která je i naší povinností, je nést poselství posledního Božího zjevení – svatého Koránu. Toho však nelze dosáhnout pouhými slovy či vnější podobou. Dokud naše mravy a chování nebudou v souladu s učením Koránu, nebudeme schopni být jeho skutečnými nositeli a představit jej lidem jako světlo a vedení.

Prorok (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) byl dotázán: „Který člověk je nejlepší?“ Odpověděl: „Každý, kdo má čisté srdce a pravdomluvný jazyk.“ Řekli: „Pravdomluvný jazyk známe, ale co znamená čisté srdce?“ Odpověděl: „Je to ten, kdo je zbožný, čistý, v jehož srdci není hřích, nespravedlnost, nenávist ani závist.“ (Ibn Mádža).

Lidé jsou si podobní v každé době. To, co činily minulé národy, opakují i národy současné. Proto je v Koránu tolik příběhů o dřívějších lidech – abychom se poučili a neopakovali jejich chyby. Prorok (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) nás na to výslovně upozornil, když řekl: „Budete následovat stopy těch, kteří byli před vámi, krok za krokem, až i kdyby vstoupili do nory ještěrky, vstoupíte tam po nich.“

A skutečně, časy se mohou zhoršovat. Prorok (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) řekl: „Až bude ztracena důvěra (amánah), pak čekejte Hodinu.“ Bylo mu řečeno: „A jak bude ztracena?“ Odpověděl: „Když budou věci svěřeny těm, kdo na ně nejsou hodni, pak čekejte Hodinu.“ (al-Buchárí).

Tento výrok ukazuje, že podstatou odpovědnosti je nepředávat důvěru a úkoly těm, kteří na ně nemají schopnost ani morální kvalifikaci.

Jedním z hlavních cílů islámské víry je poskytnout člověku prostředí, ve kterém může žít důstojný, šťastný a klidný život. Skutečného štěstí však lze dosáhnout jedině návratem k cestě Alláha, k plnění Jeho rozkazů a vyhýbání se Jeho zákazům.

Držme se tedy pevně Boží cesty, neboť to je pravé vedení. Usilujme o poslušnost vůči Alláhu, abychom získali Jeho spokojenost, abychom byli vzkříšeni s důstojností a došli Jeho velkolepé odměny. Alláh pravil:

„Ti, kdo řekli: Naším Pánem je Alláh,‘ a potom kráčeli přímou cestou – ti se nemusí bát a nebudou zarmouceni. Oni budou obyvateli Ráje, v němž zůstanou navěky jako odměnu za své skutky.“ (Korán, 46:13–14).

Prosíme Alláha Všemohoucího, aby nám ukázal pravdu jako pravdu a dal nám ji následovat, a aby nám ukázal faleš jako faleš a dal nám se jí vyhnout.