Páteční kázání 27. 6. 2025 (2. muharram  1447 h)                                                    

Příchod nového roku hidžry

Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.

Nastal nový rok hidžry, uplynul rok a s ním i všechny dobré i špatné skutky, radosti i smutky, úspěchy i neúspěchy. Zítra budeme dotázáni, co jsme během života dělali, na čas a jak jsme ho strávili, na skutky, které jsme vykonali.

Al-Hasan al-Basrí, nechť je k němu Alláh milosrdný, řekl: „Ó člověče, ty jsi jen dny, a s každým dnem, který uplyne, uplyne i část tebe.“ Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „V Soudný den se nohy věřícího nepohnou, dokud nebude dotázán na čtyři věci…“ A jmenoval mimo jiné toto: „… váš život a jak jste ho prožili“.

Rok uběhl jako voda a ten příští uběhne ještě rychleji. Takový je život, každý den nás přibližuje k našemu konci a posouvá nás o krok blíže k hrobu.

Služebníci Alláhovi,

minulé činy lze rozdělit do tří skupin:

1) Činy neposlušnosti, kterých jsme se dopustili, jejich potěšení pominulo, ale jejich následky a břemena jsou zapsána, nezmizí ani to nejmenší, ani to největší, vše je zaznamenáno.

2) Činy poslušnosti a uctívání, jejichž vykonání pro nás bylo těžké, ale v srdcích zanechaly světlo a radost, a odměna za ně je uchována u Alláha a neztratí se z nich ani špetka.

3) Světské skutky, mezi nimiž jsou užitečné a přípustné, za které je odměna, pokud je záměr správný, a mezi nimiž jsou skutky, které odvádějí od poslušnosti, a možná i zakázané, které byly spáchány neoprávněně.

Kdo je tedy rozumný, aby učinil začátek tohoto roku počátkem upřímného pokání, novým odhodláním k poslušnosti a čistým listem před Mocným a Vznešeným Alláhem?

Služebníci Alláhovi, je to dar od Alláha, že nám dal čas, abychom se mohli upomenout, zastavit se a zamyslet se nad sebou. Všemohoucí Alláh praví: „A On je ten, jenž stanovil střídání noci i dne jako znamení…“ (25:62) Tedy, střídají se, aby věřící mohl dohnat to, co zameškal.

Služebníci Alláhovi,

nenechte se oklamat dlouhou nadějí a nespoléhejte se na tento svět, neboť je klamný a pomíjivý, a dlouhá naděje je příčinou nepozornosti. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Srdce starého člověka zůstává mladé v lásce k životu a v naději.“ (podle al-Buchárího)

Jeden ze zbožných řekl: „Ó člověče, tvé dny jsou spočítány. Když odchází den, odejde i část tebe. Pracuj tedy po zbývající dny tak, jak bys chtěl, aby skončil tvůj život.“

Začněte nový rok smířením se s Alláhem, opuštěním nedbalosti, pokáním za neposlušnost, sebezpytováním, čtením Koránu, modlitbami v pravý čas, udržováním rodinných vztahů a plněním povinností.

Jak krásné je přivítat nový rok s čistým štítem a jak dobré je využít tuto příležitost k přiblížení se Alláhovi, neboť On praví: „Zajisté počet měsíců u Alláha je dvanáct měsíců…“ (9:36) A také: „Při osudu! Věru, že člověk spěje v záhubu!“ (103:1-2)

S příchodem nového roku hidžry přichází také první měsíc islámského kalendáře, muharram, jeden z posvátných měsíců, které Alláh vyzdvihl ve Své Knize. Všemohoucí Alláh praví: „Zajisté počet měsíců u Alláha je dvanáct měsíců, stanovený v Knize Alláhově v den, kdy stvořil nebesa a zemi. A z nich jsou čtyři měsíce posvátné – a to je náboženství neměnitelné. Proto si v nich nečiňte vzájemně zlé…“ (9:36)

Je to nejlepší z posvátných měsíců. Al-Hasan al-Basrí, nechť je k němu Alláh milosrdný, řekl: „Alláh zahájil rok posvátným měsícem a zakončil jej posvátným měsícem, a nejlepším měsícem po ramadánu je muharram.“ Je žádoucí se v tomto měsíci postit, jak je uvedeno v tradici podle an-Nisá‘ího, kde se uvádí, že Prorok –  salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Nejlepší půst po ramadánu je v měsíci Alláha, který nazýváte muharram.“ Zejména půst v den ašúrá (desátý den měsíce muharramu). Je to den, kdy Alláh zachránil Mojžíše a jeho lid a utopil faraóna a jeho vojsko. Půst dodržovali Arabové v době před islámem, v tento den byla zakryta Kaaba a půst dodržovali také Židé. Když Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam -přicestoval do Medíny, dodržoval tento půst a nařídil jej dodržovat i ostatním. Ve sbírce správných hadísů imáma Muslima se  cituje podle Abú Qatády – radija lláhu anhu – že Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Doufám, že půst v den ašúrá odčiní špatné skutky z předchozího roku.“ A je žádoucí postit se i devátý den (tasú’á): Prorok –  salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Jestliže budu ještě naživu, budu se postit i devátý den.“ Zemřel však – salla lláhu alajhi wa sallam – ještě před začátkem následujícího roku.