Učeň Abú Hanífy, který přetavil právní školu v instituci

Když Abú Hanífa učil své žáky podvečer v Kufě, málokdo tušil, že jeden z těch mladíků bude jednou formovat celý právní systém Abbásovského chalífátu. Jeho jméno bylo Abú Júsuf – a právě on přenesl hanafíjské právo z debatního kruhu do soudní síně a paláce kalífa.

Skromný začátek

Jeho plné jméno zní Yaʿqúb ibn Ibráhím al-Ansárí. Narodil se kolem roku 113 hidžry (cca 731 n. l.) v chudé rodině v Kúfě. Otec si přál, aby se věnoval praktickému řemeslu, ale Abú Júsuf měl jinou touhu: poznání. Brzy začal navštěvovat přednášky Abú Hanífy – a zůstával i tehdy, když už ostatní odcházeli.

Věrný žák velkého učitele

Abú Hanífa v něm rozpoznal neobyčejný právní intelekt. Přesto mezi nimi existovalo napětí. Abú Júsuf byl místy smělý a netajil se kritikou, když měl jiný názor. Učil se nejen fiqh, ale i právní metodologii a ducha práva – schopnost chápat zákon jako živý organismus.

Sám později napsal:

„Nebyl jsem nejinteligentnější mezi žáky, ale zůstal jsem nejdéle.“

Cesta k politickému vlivu

Po smrti Abú Hanífy začal Abú Júsuf učit a psát. Jeho kariéra ale zásadně změnila směr, když se dostal ke dvoru abbásovského kalífy Hárúna ar-Rašída. Díky své znalosti a diplomatické obratnosti byl jmenován do funkce, která do té doby neexistovala: qádí al-qudát – hlavní soudce všech soudců.

Byl tak prvním člověkem, který nejen že zastával vrcholný právní post, ale zároveň ustanovil precedens, že stát má řídit soudní systém podle fiqhu.

Kitáb al-Charádž – Právo a spravedlnost pro vládce

Jeho nejznámější spis, „Kitáb al-Charádž“, není jen učený právní text. Je to manifest spravedlnosti v daňové a fiskální politice. Abú Júsuf jej adresoval přímo Hárúnu ar-Rašídovi a stanovil principy, jak spravovat stát v souladu s islámem – bez útlaku a s ohledem na potřeby poddaných.

V tomto díle klade důraz na:

  • Povinnost vládce být odpovědný před Bohem i lidmi
  • Nutnost správného vybírání daní bez nespravedlivého zatížení
  • Ochranu práv nemuslimských poddaných

Tento text byl po staletí inspirací nejen pro soudce, ale i pro vládce, kteří hledali rovnováhu mezi mocí a morálkou.

Abú Júsuf jako tvůrce školy

Zatímco Abú Hanífa zůstával věrný učebně, Abú Júsuf byl architektem institucionalizace hanafíjské školy. Jeho vliv způsobil, že se hanafíjský maḏhab stal oficiální právní školou chalífátu a šířil se v oblastech Iráku, Íránu, Střední Asie i Indie.

Díky němu přestalo být islámské právo jen učenou disputací – stalo se životní strukturou muslimské společnosti.

Odkaz, který přetrvává

Abú Júsuf zemřel v roce 182 hidžry (798 n. l.), ale jeho otisk v právní tradici přetrvává dodnes. Ukázal, že učenec může být nejen mudrcem v mešitě, ale i stavitelem spravedlivého státu.

Jeho život je důkazem, že věrnost učiteli se nemusí projevovat slepým následováním, ale uskutečněním jeho snu v realitě.
Abú Hanífa dal škole jméno – Abú Júsuf jí dal vliv.